latin amerikan haber yorum

Şili’de Öğrenci Hareketlerinin Nedenleri Üzerine: Otonomi Ya da Particilik?

Posted by lahy 02/06/2006

Aşağıda Şili İndymedia sayfalarında yayınlanan son öğrenci direnişleri ile ilgili 'Profesor J' rumuzlu otonomcu bir yazarın, 'Otonomi ya da Particilik' yazısının kısmi ve kaba bir tercümesi var.

Yazar, son hareketler içinde sol grupların örgütlenme ve katkılarını mücadeleyi hızlandıran nedenlerden biri değil de neredeyse mücadelenin yavaşlanmasının bir nedeni olarak görüyor. Ancak, bu belirleme ile eleştirdiği söylemleri tekrarlayan ve kaçmaya çalıştığı ideolojik kavgaları başka bir düzeyde yeniden üreten yazarın vurguladığı önemli bir konu var. Bürokratik bir niteliğe sahip, yukarıdan aşağı örgütlenmelerin kitleleri harekete geçirme kapasitesi oldukca sınırlı, aşağıdan yukarıya, aynı düzeyde örgütlenmelerin kitleleri harekete geçirme kapasitesi ise tartışılmaz bir şekilde ortada. Geçmişten dersler çıkarmak ve yaşadığımız zamanın gerçeklerini göz önüne alarak örgütlenmek de önemlidir. Bu nedenle otonomcu kesimlerin eleştirilerini dinleyip tartışmak gereklidir.

Latin Amerika'da gerek işçilerin, yerli halkların gerekse de öğrencilerin hareketlerinde politik gruplar doğan özerk örgütlenmeler ve mevcut sendikalar gibi geleneksel yapılardan dışlanmış değil aksine bu örgütlerin aktif parçaları olarak çalışıyorlar. Örneğin, öğrenci konseyleri gibi yapılarda değişik politik yelpazelerden militanlar bir arada çalışıyorlar.

'Otonomi ya da particilik' gibi bir tartışma her nekadar bu iki kavramı karşı karşıya koysa da, aşağıdan yukarı örgütlenme ile yukarıdan aşağı örgütlenmeler birbirlerine karşı değiller, aksine birbirlerini tamamlar bir niteliğe sahiptirler. Ancak, haklı bir şekilde eleştirilmesi gereken yalnızca bazı bürokratik sol yapılanmaların kitle hareketlenmelerini olumsuz yönde etkileyen ve kendilerinin soylu cüzzamlılar gibi tecrit edilmiş bir kolonide yaşamalarına sebep olan söylem ve eylemleri de değildir.

Otonomcu hareketlerin iktidar mücadelesi dışında sosyal bir alan yaratarak örgütlenme teorilerini de eleştirmek gerekiyor. Kitle mücadeleleri iktidar kavram ve pratiği dışında kaldıkları zaman tarafsızlaştırılıp, marjinalize edilme tehlikesi ile karşı karşı karşıyalar. Aşağıdan yukarıya örgütlenmeler politik bir organın gerekliliğini ortadan kaldırmıyor aksine bunu gerekli kılıyor. Örneğin Bolivya'da 2000-2005 yılları arasında yer alan kitle ayaklanmaları sırasında devrimci bir politik organın kurulamaması, aşağıdan yukarı çok sayıda örgütün enerji ve çabalarının belirli bir seviyeye gelip tıkanması sonucunu doğurdu. Bunun bir sonucu olarak, klasik-reformcu bir parti olan MAS iktidara geldi. Ekvador örneğinde ise kitleler iktidar mücadelesini hedefledikleri an otonomcu hareketler yok oldular.

Şili'de sürmekte olan öğrenci direnişleirnin nedenleri üzerine: 'Otonomi Ya da Particilik'

Birinci neden:

Pinochet dönemi yasaları tarafından garanti altına alınan otoriteryen ve dikey sistemin devam etmesidir. Bu sistem içinde sosyal yatırımlar azalırken Ordu’ya harcanan miktar ve özelleştirmeler arttı.

İkinci neden:

Şili gençliğinin yükselen bilinç düzeyi. Gençler zaman içinde kendi iletişim dünyalarını ve yetişkinlerin giremediği ama muhalefet edildiği alanlar yarattılar. Bu alanlarda gençlik olarak karakterlerini, adalesizlikleri ve marjinalize edilmelerini tartıştılar.

Üçüncü neden:

Resmi partiler ve dikey olarak çalışan örgütlerin krizi. Gençlik bir örgütün dikey yapısı içinde örgütlenmeye sempati ile bakmıyor ve bu konuda sol partilerin çabaları meyva vermiyor. Otonomi ve aynı düzeyde örgütlenmeyi esas alan konsey yapılanmaları öne çiktı. Öğrenci konseylerinde herkes eşit hakka sahip olarak konuşuyor. Sloganlar yada dışarıdan belirlenen politikalar yerine öğrenciler tartışmalarla kendi yollarını bulmayı tercih ettiler.

Dördüncü neden:

Her yıl giderek artarak süren öğrenci hareketleri öğrencilerin eylem tecrübesi kazanmalarına ve bilinçlerinin yükselmesine neden oldu.

Beşinci neden:

Gençlere ait gençlerin katıldığı kültürel grupların, isyankarların, anarşistlerin, bağımsız ve özgürlükçü grupların varlığı. Bu gruplar, kendi kendini örgütleme, alternative bir medya yaratma, otonomi gibi politik kavramlar etrafında eğitime önem verdiler.

Altıncı neden:

Mapuche halkının mücadelesi. Bu factor Şili’li öğrencilerin cesaretle harakete geçmelerine yardım etti. Son bir kaç ay içerisinde ülke ve dünya Mapuche politik tutuklularının kahramanca mücadelelerini izliyordu. Mapuche halkı kitlesel olaral harekete geçerek haklarını talep etti, açlık grevleri , tartışmalar, gösteriler düzenlendi. Mapuceler ulaşabildikleri, her yerde mücadelelerini ve sistemin adaletsiz işleyişini anlatmaya çalıştılar. Hiç şüphe yok ki, Mapuchelerin mücadele örneği öğrenci eylemlerinin canlanmasını sağladı.

Yedinci neden:

Gazeteler, dergiler, kaçak radyolar ve TV’ler gibi alternative komünükasyon methodlarının gelişmesi de rol oynadı. Bu sayede mevcut medya organlarının saklayıp, çarpıttığı gerçeklikler tartışıldı. İnternet, tartışma odalarının ve Indymedia sitelerinin ve gençlerin yönettiği web bloglarının kullanımı olağanüstü faydalı oldu.

Sekizinci neden:

Bachelet’ın ilerici maskesi çabuk düştü hükümet işçilerin, mapuchelerin şiddetli bir devlet baskısı ile karşılaştığı bir zamanda göreve başladı.

Bütün bu faktörler yanyana gelince mevcut patlamanın niye daha once olmadığı sorusunu sormak gerekiyor. Bunun açıklaması basittir: yakın bir zamana kadar okul ve üniversitelere yukarıdan aşağıya örgütlenen sol politik gruplar ve hareketler hakimdi. Bu gruplar aşağıdan yukarıya örgütlenip alttakilerin sesini duyurmak yerine, kendi önderliklerin kararlarını ve seslerini duyurmaya, ideolojik kavgalara öncelik veriyorlardı.

Otonomi sloganını kullanan güçlü Şili Üniversite Öğrencileri Federasyonu’nun da katkıları oldu. Açıktır ki, gençlik artık yukarıdan aşağı örgütlenen yapılar değil de içinde adım adım örgütlendikleri yapılanmalar istiyor.

 
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: