latin amerikan haber yorum

Venezüella’da Komünler – Antenea Jimenez

Posted by lahy 10/09/2010

Geçmişte öğrenci hareketi içinde bir militan olarak politik faaliyete katılan ve şimdi Venezüella’da, özellikle 2006′dan sonra , yerel düzeyde üretime dayalı yeni bir devlet biçimini geliştirme yolu olarak Çavez hükümetinin ön ayak olduğu communas [komünler] inşa etmeye yönelik ülke genelinde faaliyet gösteren bir ağda aktivist olarak çalışan Antenea Jimenez, Venezüella için “yeni bir deneyim” olarak nitelendirdiği “komünler”i anlatıyor:

“Karakas’ın kuzeyinde bir barrio’da [mahalle] yaşıyor ve ve komünler inşa eden bir ulusal ağda çalışıyorum. Hâlihazırda yedi bölgede çalışıyoruz. Komünlerin büyük ksımı Karakas’ın dışında yer alıyor. Komünlerle, katılımcı bir tarzda politik bir alan yaratmaya çalışıyoruz. Bu, Venezüella için yeni bir deneyim. Her şeyden önce komün, bir devlet ya da cemaatten farklı olarak, halkın halk için yarattığı politik bir mekân. Mevcut durumda kırsal alanlarda inşa halinde olan birçok komün var ve bunlar son derece etkililer. Her komün, belli bir bölgede var olan politik kültüre ve üretim biçimine bağlı olarak kendine özgü bir gerçekliğe sahip. Örneğin, sahil bölgelerinde topluluk balıkçılığa tahsis ediliyor, oysa kırsal bölgelerde üretim toprağa dayanıyor. Üretim yöntemleri ve kültürler farklı olmasına rağmen, bu farklı deneyimleri birleştiren ögeler ve ilkeler bulmaya çalışıyoruz. Ülkenin her kesiminden komünlerin deneyimlerini paylaştığı ve her anlamda birbirinden öğrenebildiği ulusal ölçekli buluşmalar düzenliyoruz.

Komünlerin amaçları farklı ve farklı biçimler kazanıyor. Komünlerden önce, halkın kendi sorunları için çözüm arayışına katıldığı çeşitli topluluk örgütlenmeleri, mahalli dernekler , yerel yönetimler vb. vardı. Komünlerin amacı, bu yöntemleri geliştirmek ve halkın yaşadığı yerel alanların özgüllükleri temelinde onları güçlendirmektir.

Bizim için komün, hem bölgesel bir mekân, hem de bir süreklilik temelinde halkın kendi eğitimini ve politik şekillenme sürecini üstlendiği, sosyalizmi inşa etmeyi amaçlayan politik bir mekândır. Convivencia’yı [birlikte yaşamayı] öğreniyor, belli bir bölgeye yönelik planlar geliştiriyoruz.”

Antenea Jimenez, komünlerin işleyişinde, sorunların “sosyalist çözümü” temelinde halkın her kesiminden sürece katılımının bir “esas” olduğunu belirtiyor: “Her ne pahasına olursa olsun, katılımcı demokrasi tersine çevrilemez bir süreçtir. Temsili demokrasiye geri dönemeyiz (…) Katılımcı demokrasi bu devrimin asli bir ögesidir. Halk onun önemini anlıyor, talep ediyor ve gerçeleştirmek istiyor.”

Bolivarcı devrimin başlamasından bu yana halkın hayatında neler değişti? Jimenez, başlıca değişimin eğitim alanına gerçekleştiğini ve özel görevlerle bağlantılı biçimde herkesin artık üniversiteye gitmeyi istediğini; politik tartışmaların gündelik hayatın her alanına yayıldığını, eskisinden farklı olarak halkın sosyalizmle demokrasiyi bir arada düşünmeye başladığını belirtiyor: “Daha önceleri politik gerçeklik Miraflores’de [Başkanlık Sarayı’nda] olup bitenlere odaklıydı. Şimdi çok çeşitli politik faaliyetler ve önemli toplumsal hareketler bulunuyor. Artık olanak ve umut var. Halk, beş yılda bir seçimlere katılmaktan çok daha fazlasını yapmak istiyor. (…) Yalnızca tek otorite var ve o da seçilmiş bir grup değil, yurttaşlar meclisidir. Her komünde gelişim planını belirleyen bu meclistir.”

“Bir şeyi anlamak zorundasınız. Komünler bir iktidar mekânıdır. Komünler bazı yerel yönetimlerden daha fazla çözüm üretti. Bu nedenle komünler kurulu iktidar mekânlarıdır; komünlerin büyük kısmı resmi olarak PSUV’un [Venezüella Birleşik Sosyalist Partisi] bir parçası, ancak yerel düzeyde Çavez destekçisi memurlar çoğunlukla iktidarı paylaşmayı istemiyorlar. Örneğin, komünlerle Çavez destekçisi belediye başkanları ve valiler arasında karşılıklı bir cepheleşme var. Fotoğraflarda Çavez ile birlikte kollarımızı kaldırsak da, gerçek bir çelişki mevcut. Valiler bu dinamiği anlamıyor, çünkü güç kaybetmek istemiyorlar.

Valiler ve belediye başkanları, sosyalizmi liderlik ve yerel yönetim kertesinden başlayarak inşa edeceklerini düşünüyor. Biz ise, komünal bir devlet doğmazsa sosyalizmin mümkün olamayacağını söylüyoruz. Şimdilik her şeyin tartışıldığı, alternatif, sosyalist bir iktisadi planın ve sınıfları gençliğe veren komünlü öğretmenlerin olduğu  mükemmel bir sosyalist komün yok. Belki bir gün olacak; fakat genel bütçenin bir başka hükümet düzeyinde karara bağlandığı hâlihazırdaki koşullarda değil. Küçük projelere katılıyoruz, oysa yerel yönetimler, sosyalist bir geçiş sürecinde değilmişiz gibi bağımsız davranmaya devam ediyor.”

Jimenez, Venezüella’da ve genel olarak Latin Amerika toplumlarında hüküm süren güçlü-cinsiyetçi geleneklerin yol açtığı olumsuzluklara rağmen, komünlerde kadın katılımının çok yüksek düzeyde olduğunu belirterek, komünleri “toplumsal değişimin başlıca aracı haline getirmek için her şeyi” denediklerini vurgulayarak, ekliyor: “Çünkü bizler Marksist’iz….Komün, sosyalizmi aşağıdan inşa etmenin tek yoludur. Ayrıca Venezüella komünlerle ilgili tarihsel deneyimlere sahiptir.  Komün bize yabancı bir şey olmayıp, özgün örgütlenme biçimimizdir.  Şüphesiz sömürgecilik her şeyi değiştirdi. Fakat “Bizim Amerikamız”da özgün örgütlenme biçimi, komündü. Bu, halkın kendi hayatını yönettiği politik bir formdur.”

Susan Sprong ve Jeffery R. Webber’in, Antenea Jimenez ile yaptığı ve Kanada Socialist Project web sitesi The Bullet‘de yayınlanan söyleşi metninden kısaltılarak çevrilmiştir. (kutlu tunca)

Venezüella’da komün konseyleri ve geleceğin inşası



Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: