latin amerikan haber yorum

Küba’nın evlerinde elektrik efkârı – Rosa Martinez

Posted by lahy 06/11/2010

Rosa Martinez/ HAVANA TIMES

Kötü haber, ilk vardiyada ders vermek için  işe benim gibi  erken  gelen iş arkadaşım Magdalena’dan geldi:

İnanılmaz bir şekilde gülerek bana “ Rosi son haberi duydun mu?” diye sordu.

Merakla “Hayır, Ne oldu?” diye sordum.
“Elektrik fiyatlarına yine zam geldi,” diye fısıldadı.

Şok halinde “Ne?” dedim. Bu kötü bir şaka olmalı idi. Ciddiyetle  “Magdalena, böyle şakalar yapma komik değil” dedim.

“Şaka değil bu sabah radyoda duydum.”dedi

Kulaklarıma inanamadım. İki aydır Elektirik İdaresi ile fazla harcamaların yer aldığı faturalarım hakkında tartışıyordum ve şimdi bu geldi.

Evde enerji tasarruf etmek için mümkün olan herşeyı yaptım; pratik olarak karanlıkta yaşıyoruz., her onbeşgünde bir çamaşır yıkayıp ütülüyorum, çamaşırlar birikiyor. Bazı çamaşırları elde yıkıyorum. Buzluğu her beş günde bir çözüyorum ve elektrik ocağını mecbur kalmadıkça kullanmıyorum.

Daha fazla nasıl tasarruf edebileceğim hakkında bir fikrim kalmadı. Tam da savaşı kazandım derken bu yeni saldırıyı gerçekleştirdiler.

Eğer elektrik için 200 pesodan fazla ödersem yaşam tarzım ortaçağa kayacaktır: TV’ye, buzdolabına ve DVD’ye son. Evi mum yada gaz lambası ile aydınlatacağız ve yemek için odun ya da kömür kullanacağız, alternatif 300 peso ödemek, HİÇBİRZAMAN!

Granma gazetesinde yayınlanan kamu duyurusunda yeni elektrik fiyatlarının enerji tasarrufunu artırmayı ve evlerinde ayda 300 kilowatt/saatten fazla harcayan kesimin daha akılcı tüketim yapmasının sağlanması olduğunu yazıldı, bu kesimin nufüsün yalnızca 5.6’sını temsil ettiğini söylüyorlar ancak bu rakamın daha yüksek olduğuna inanıyorum.

Hergün elektrik idaresine giderek yüksek faturalar hakkında şikayet edenleri gördüm Birçoğu elektrik sayaçlarının arızalı olduğuna ya da hatlarda bir problem olduğuna inanıyor. Diğerleri ise, nasıl ispat edeceklerini bilmemelerine rağmen,  bazı komşularının elektiriği onlardan çaldığına ya da teknisyenlerin bilerek saatleri yanlış okuduğuna bile inanıyorlar.

Çoğunluk eski tarifenin zaten adil olmadığını düşünüyordu

Kesin olan çoğunluğun elektrik fiyatlarının adil olmadığına inanmasıdır. Ayda 400 pesos kazanan bir işçinin maaşının 120 pesosunu sadece bu servis için ödemek zorunda kaldığını düşünün. Yerel gazetenin son sayısnda elektriği kullanıp ödememek için bintürlü yolu deneyenler hakkında bir makale vardı. Bu türden davranışları onaylamıyorum, ancak  verilen örnekler arasında yaşayabilmek için bu suçu işlemek zorunda kalmış olan kişilerde vardır.

Bunu söylememim nedeni fanlar kullanarak havayı serinletmeye alışanlar için bu olmadan yaşamak sıkıntılı olabilir ancak onsuz yaşayabilirler Küba’da herzaman yaz var, ancak fanları gündüzleri de kullanmayıp, lambaların çoğunu kapatabiliriz, ancak kimse yemek yemeden yaşayamaz. Ve bugün yemek hazırlamak için kullandığımız cihazlar,  ocaklar,  düdüklü tencereler  elektrikle çalışıyorlar..

Çalışan anneler yemekleri, ulusal olarak tüketimin en tepe noktasına çıktığı akşam saatleirnde değilde sabahları erken saatlerde hazırlıyorlar. Mümkün olduğu zaman başka secenekleir terch ediyorlar ancak bize hükümet tarafından satılan elektrikli aletleri kullanmaktan başka bir şansımız yok, aynı hükümet bu cihazların kullanımının bütün ülkede elektrik tüketimini artıracağını düşünmemiş görünüyor.

Pek tabii ki, evlerimizde tasarruf yapılması, sadece elektrik değil bütün mümkün kaynaklar için, gerekli. Ben sadece fiyatları artırmanın bir çözüm olduğuna inanmıyorum.

Eğer ortalama olarak ayda 350 pesos (17.50 ABD doları) maaşla yaşıyorsak temel ihtiyaçlarımızı karşılamak için Güneş Sirki cambazlıkları yapmamız gerekecektir. Bu karardan etkilenen yüzde 5.6’lık kesime ne olacağını düşünmek bile istemiyorum, Sadece kaza sonucu bile olsa bu grubun içinde olmadığımı ümit ediyorum.(2.11.10)

Havana Times’dan Seçmeler:

Küba’da duvar yazıları – Daisy Valera

Küba’da cinsel taciz

Küba: Irkçılık üzerine sorular (I)

Küba: Irkçılık üzerine sorular II

Küba’da öğretildiği şekliyle Leon Troçki Daisy Valera

Kübalı transseksüellerin sorunları

Bir Cevap Yazın

 
