latin amerikan haber yorum

Latin Amerika:Ve şimdi cinsel ayrım yapmayan bir eğitimin zamanı- Milagros Salazar

Posted by lahy 14/11/2010

Milagros Salazar (IPS)

LIMA: Latin Amerika’da kadınlar eğitim alanındaki engelleri yıkıyorlar, ve bir çok ülkede kadınlar erkeklerden yıllarca fazla eğitim alıyorlar.  Ancak, günümüzde yapılması gereken eğitimin kadın ve erkek arasındaki eşitsizliği artırması yerine azaltmasını garanti altına almaktır.

Çoğunlukla Latin Amerika kıtasından gelen, 20 ülkeden kadın örgütleri ve insan hakları gruplarının temsilcileri Lima’da toplanarak, okul içi ve okul dışında basmakalıp rol modelleri üretmeyen ve ayrımcı olmayan bir eğitimin nasıl gerçekleşeceğini tartıştılar.

Kadın Haklarının Savunusu için Latin Amerikan and Karayip Komitesi(CLADEM) temsilcisi Moriana Hernández,  14 ülkeden gelen 60 katılımcıya, ” Eğitimin cinsiyetçi ve ayrımcı olduğunu söylemek ideolojik bir bildirimde bulunmak değil, bilimsel delillerle desteklenen bir gerçekliği dile getirmektir.” dedi.

” Eğitim: Hedeflerin Ötesinde”  uluslararası semineri   14-16 Ekim tarihlerinde Peru’nun başkentinde yapıldı;  toplantı 2015’e kadar herkesin  ilkokula gitmesi  ve cinsler arasında eşitliğin sağlanması ve kadınların güçlendirilmesi şeklindeki yüzyılın iki ve üçüncü kalkınma hedeflerini (MDGs) tartışmaya açtı.

BM üyesi devletler tarafından 2000 yılında üzerinde anlaşmaya varılan 8 MDGs, yoksulluğu, açlığı, kadın ve çocuk ölümlerini azaltmayı, HIV/AIDS ve diğer hastalıklarla savaşmayı ve çevrenin korunmasını ve 2015 yılına kadar kalkınma için global bir işbirliği sağlanmasını  amaçlıyor.

Kıtanın çeşitli ülkelerinde bu yıl başlayan CLADEM’in, Cinsiyetçiliğe ve Ayrımcılığa karşı Eğitim Kampanyası yöneticisi Hernandez, IPS’e “Okullara gidebilmek bir konu, ancak, ilk ve ortaokulu tamamlayabilmek çok daha başka bir konudur” dedi.

“Ayrıca, eğitim güncel konularla ilgili olmalı ve insanların bağımsız ve eleştirel olarak düşünmesine yardımcı olmalıdır. Okul eğitim programı ve istatistiklere bakarak bu konular değerlendirilebilmelidir,” dedi.

Rakamlara bakınca,  halihazırda Arjantin, Küba, Meksika ve Peru gibi ülkelerde ve ortalama olarak Latin Amerika’nın yüzde 90’ının da  üniversal ilk öğretiminin sağlandığını görüyoruz. Ancak, lise öğretimine gelince elde edilen ilerleme çok daha azdır.

Global olarak, en iyimser tahminlere göre MDG’nin dünyada ki bütün çocuklar için ilk öğretim hedefinin sağlanması hedeflenen 2015 tarihinden onyıl sonra gerçekleştirilecektir.

Costa Rica’nın eski BM gözlemcilerinden Vernor Muñoz, eğitim hakkı konusunda, 2015 yılına gelindiğinde halen okula gitmeyen 47 milyon çocuğun olacağını ve 47 ülkenin bu hedefe ulaşamayacağını söylüyor.

Bu arada erkek ve kız çocukları arasındaki fark yavasça kapanıyor. Okul çağındaki dünya nüfusunun yüzde 56’sı ilk okullarda cinsler arasında eşitliği sağlayamamış ülkelerde ve yüzde 87’si de ortaokul/liselerde eşitliği sağlayamamış  ülkelerde yaşıyor. 149 devletten yalnızca 92’si ilk ve orta öğretimde cinsler arasındaki eşitsizliği ortadan kaldırabildi.

Munoz, IPS’e , “MDG’ler indirgemecidir, bazı ülkelerin hali hazırda amaçlara ulaşması , bu ülkelerin eğitimin içeriği, öğretim metodları ve eşit haklar gibi diğer önemli konuları ihmal etmeleri gibi olumsuz bir etkiye sahip olabilir” dedi.

Eğitim sisteminin erkeklerin kadınlardan daha fazla hakka sahip olduğu fikrini ürettiği ve yerli halklar ile fiziksel sakatlıkları olan kişileri dışladığı için ”ataerkil’  olduğu vurguluyor.

Muñoz, dünyanın en eşitsiz bölgesi olarak görülen Latin Amerika’da, eğitim de görülen bu dengesizlikler politik, sosyal ve ekonomik alanlarda meydana gelen gelişmeleri yansıtıyor, diyor.

Hernández, “Ataerkil sistem hiçbir zaman  neo-liberal ekonomik sistem için bugünkü kadar gerekli olmadı, çünkü, başka faktörlerin yanısıra,  kadınları bedava olarak sağlanan servislerin sağlayıcıları haline dönüştürüyor,” dedi.

Brezilya’dan  CLADE yöneticisi Camila Crosso,  tamamıyla ekonomik bir bakış açısından eğitimin bir insan hakkı olarak değil de ilerde kazanç getirecek bir yatırım olarak görüldüğü söylüyor.

Feminist bir bakış açısından, İspanyol uzman Rosa Cobo, öğretmenlerin basmakalıp, cinsiyet modellerini esas alan  cinsiyetci bir müfredatı üstüörtülü bir şekilde öğrencilere taşıdığına inanıyor.

” Dünyanın her ülkesinde erkekler ‘ekstra” haklara sahip ve kadınların hakları daha az. Kamu alanı erkekler için bir alan, kadınlar ise domestik alana sıkıştırılmışlardır, Okullar bu fikirleri yeniden üretiyor” diyor.

Cobo’ya göre, şimdi, daha fazla kadının öğretim görmesinin sağlanması için ilk adımlarını atan kadın örgütlerinin cinsiyetci olmayan bir eğitim için çalışmasının zamanıdır.

Cobo, “Kendimize,  nasıl bir öğretim istiyoruz?’ diye sormanın ve hiyerarşileri yıkan bir eğitim sistemi için çalışmanın zamanıdır” dedi.

Muñoz ise öğrencilerin gelenek ve kültürlerine saygı gösterirken  faydalı ve özgüveni artıran bir eğitim sistemi yaratmak hayati bir öneme sahiptir, dedi.

Yerli Halktan Kadınlar için Ağ Koordinatörü, Peru’dan Tarcila Rivera, iki dilde eğitimin yerli haklara saygı gösterilmesi için yeterli bir garanti sağlamadığını söyledi.

Munoz, “Fakirler halen yetersiz bir eğitim alıyorlar” dedi.

Munoz’a göre, ayrıca okullarda seks eğitimi konusunda eksiklik vardır.  Latin Amerika ve Karayipler de, yalnızca Arjantin,  Brezilya ve  Costa Rica seks eğitiminde  kapsamlı bir yönetmeliğe sahiptir; böyle bir eğitim istenmeyen hamileliklerin sayılarının azalması ve HIV/AIDS’in engellenmesi için yardımcı olabilir, bu yüzden öğretmenleri bu konuda eğitmek kaçınılmazdır.

CLADE’den Crosso kilisenin müdahale etmediği laik devletlerde bunu başarmak daha kolay olur, dedi.

Ancak bazı ileri adımlar atıldı. Arjantin 2006’da bir yasa çıkararak bütün kamu ve özel okullarda kapsamlı bir seks eğitimi programı sağlayan bir yasa çıkarıldı.

Brazil Afrika kökenli öğrencilerin üniversiteye gitmesi için burslar dağıtmaya başladı.

Meksika kırsal bölgelerde yaşayan ailelerin kızlarını okula göndermesi için teşvik tedbirleri uyguluyor ve Kıta’da parasız eğitimin garanti edilmediği tek ülke olan Kolombiya’da Anayasa Mahkemesi devletin parasız eğitim sağlamayı değerlendirmesini karar altına aldı.

Ekvador’da kadın örgütleri ders kitaplarını inceleyip, gözden geçirmeye katıldılar.

CLADEM’in Cinsiyetci ve Ayrımcı olmayan Eğitim Kampanyası ulusal ve uluslararası alanlarda faaliyetler düzenleyerek-  karikatür yarışmaları, reggaeton ritimlerine ayarlanmış tekerlemeler ve öğretmenler için çalışma kitabları yaratarak -günümüzün problemleri ile başa çıkmaya çalışıyor.

Atılması gereken adım eğitim  kuruluşları ile ittifaklar kurmayı sağlamak ve  Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Kaldırılması İçin Sözleşme (CEDAW).altında uluslararası mahkemelere getirilecek  emsal teşkil edecek davalar üzerinde çalışmak olmalıdır.

Kıta da, şimdiye kadar,  uluslararası mahkemeye cinsiyetci eğitim hakkında hiçbir şikayette bulunulmadı.(19/10/2010)

Çeviri: Erol Yesilyurt,  lahy

Kaynak:  LATIN AMERICA: And Now For Non-Sexist Education | IPS

Küba’da cinsel taciz

Venezüella: Anayasa Mahkemesi’ne transseksüel aday

Venezüella: Ulusal Meclis’e yalnızca 24 kadın vekil seçildi

Meksika: Düşük yapan Guanajuato kadınları hapiste 12.09.2010

Tecavüze uğrayan Şili’li kadınlar susmaya son verdi

“Sahip Olmak Ya da Olmak”: Venezüella’da Sosyalist-Feminist Bir Ekonominin Kuruluşu – Lidice Navas İle Söyleşi

Kübalı transseksüllerin sorunları

Haiti: Kadınlar ve sosyal mücadele 02.09.2010

Venezüella’dan İzlenimler: Goçalar, kadınların mücadelesi

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: