latin amerikan haber yorum

Peru: Eğitimin ticarileştirilmesi-Julian Roger Suni

Posted by lahy 08/01/2011

Julian Roger Lacacta Suni

Eğitimin ticarileştirilmesi istisnai bir vaka değil, IMF ve Dünya Bankası tarafından dikte edilen politikaları uygulayan neoliberal hükümetlerin bir uygulamasıdır. Fujimori diktatörlüğü tarafından uygulanan kalkınma modelinin sonuçlarından biri olan eğitimin ticarileştirilmesi  eğitimin bir refah, kalkınma ve sosyal adaletin yaratıcısı olarak önemini görmezlikten gelen bir adaletsizlik örneğidir. Eğitim bütçesinin düşürülmesi ve kötü yönetiminin bir sonucu olarak kaynaklar Kamu Eğitim Kuruluşlarına ulaşmıyor ve  eğitim sistemi sakatlanıyor, böylece, eğitimde daha fazla özelleştirmeyi gerçekleştirmek için sistemi daha da etkisiz kılmayı deniyorlar.  Eğitim konusunda kararları alanlar eğitim uzmanları değildir ve yalnızca pazarlamayı ve sadece seçim zamanı sorulan güzel soruları sormasını biliyorlar.Hükümet, çevrenin kirlenmesi, kamu güvenliği, şiddet oranlarında artıştan endişeye düşerken  bu oranları tersine çevirecek ana platformu bir tarafa itiyor, bu eğitimin ticarileştirilmemesidir.

Ülkemizde ki, bu ticarileştirme olgusu bir  istisna değildir. Pazarda satılan ürünler gibi her düzeyde, düşük kaliteli, bir çok defasında modası geçmiş behaviorist eğitim modellerini uygulayan okulların mantar gibi yayılması bunun bir ifadesidir. Bunun anlamı gerek ögrenci gerekse de öğretmenlerin başka alternatifleri anlama ve öğrenme imkanı olmadan yapmaları gerekeni yapmalarıdır. Behaviorist model gerçekte bir çok eleştiri ile karşı karşıyadır: bilinçi, duyguları ve o anki ruh haline önem vermemek, ne bilgilenme ne de yaratıcılık sürecini açıklamayı denememek, ve  özneyi  pasif bir algılayıcı olarak görmektir…ve son olarakta,  gerçek bilimin gelişiminin ritmine ayak uyduramamıştır.  ”Tek bir platforma” sahip ticari modeli uygulamak o kadar kolay değildir.  Bu model, ” bilgilenme sürecinin ve bireyin düşünme sürecinin yoksullaştırılmasına” yol açıyor.

Bu biçimdeki pazarı esas alan öğretim uygulamaları  ülkenin gelişimine darbe vuruyor ve eğitimde onlarca yıl geri gitmemize neden olabilir. Tam da bunun tersine, bugün her zamankinen daha fazla öğrencilerin öğrenmeyi öğrenmesi ve otonom bir kişiliğe sahip olmasına ihtiyacımız vardır. Bu amaça bilgilenmeyi esas alan bir müfredatla, tek amaçı kazanç sağlamak olmayan derslerle ulaşabiliriz….Kamuoyu eğitimde ticarileşmeyi gerçekleştirenleri tanımalıdır, ayrıca ticari eğitimi pazarlayan eğitim alanında önemsiz bir itibar ve yere sahip eğitim dernekleri, eğitim kuruluşlarını da tanımalıdır.

http://www.lacacta.pe.kz
Bir Cevap Yazın

 
